Zorg dragen voor jezelf en de wereld om je heen is het uitgangspunt van BOTMA & van BENNEKOM. Dit betekent voor ons het gezond houden van lichaam en geest, en door duurzaam te ondernemen goed zijn voor onze planeet; zowel voor het milieu als de economie. We bereiken dit met 5 kernwaarden: Kwaliteit, Duurzaamheid, Transparantie, Natuurlijke Schoonheid en Minimalisme.
1. Kwaliteit
Wij maken handgemaakte, natuurlijke verzorgingsproducten van hoge kwaliteit op ambachtelijke wijze. Dit begint bij het zorgvuldig selecteren van onze ingrediënten. Hoe hoger de kwaliteit van onze ingrediënten, hoe beter onze producten jouw huid kunnen verzorgen.
Een kwaliteitseis die wij vooropstellen is dat onze ingrediënten van biologische herkomst zijn. Bij het verbouwen van biologische ingrediënten worden geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruikt. Dit vergroot de kwaliteit van het product omdat het uit een gezonde, vruchtbare bodem voortkomt. Ook kiezen wij voor oliën die koudgeperst zijn. Hierdoor gaan er geen heilzame stoffen verloren door verhitting.
2. Duurzaamheid
Wij geloven in de kracht van de natuur en zijn ervan overtuigd dat pure, rijke ingrediënten genoeg zijn om onze huid mee te verzorgen en schoon te houden. Vanuit deze overtuiging zijn wij natuurlijke zepen gaan maken zonder synthetische toevoegingen, palmolie en plastic. Zo zorgen we niet alleen op natuurlijke wijze voor onze huid, maar ook dat we de natuur zo min mogelijk schade aanrichten met bijvoorbeeld microplastics. Onze producten zijn vegan en uiteraard niet getest op dieren.
Doordat onze zepen een vaste vorm hebben en duurzaam verpakt worden, gaan ze lang mee en worden er veel plastic verpakkingen bespaart. Hiermee verkleinen we onze footprint en willen we de huidige consumptiemaatschappij tegenkleuren.
Daarbij proberen we zo veel mogelijk lokaal te blijven ondernemen door samenwerkingen aan te gaan met initiatieven dichtbij huis en grondstoffen te gebruiken die zo min mogelijk belastend zijn.
3. Transparantie
Wij voeren transparantie door in alle lagen van onze onderneming. De ingewikkelde ingrediëntenlijsten vertalen we tot eenvoudige taal met uitleg over bijvoorbeeld de herkomst, zodat je precies weet uit welke ingrediënten jouw product is opgebouwd. Ook vertellen we je graag meer over alles wat er achter de schermen gebeurt, zoals over onze samenwerkingen, bedrijfsvoering en het maakproces van onze producten. Onze intentie is om jou als klant zoveel mogelijk mee te nemen in de keuzes die we maken zodat je alle stappen die wij zetten kunt volgen en begrijpen.
Wil je zo goed mogelijk op de hoogte zijn van onze ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of volg ons via social media. Heb je vragen of vind je het leuk om mee te denken? Neem dan contact met ons op of neem een kijkje tussen onze veelgestelde vragen! Wij horen graag van je.
4. Natuurlijke schoonheid
Mooi toch, dat het woord “schoon” in “schoonheid” te vinden is. Voor ons betekent schoonheid: “De moed om te laten zien wie jij werkelijk bent.” Wij hopen dat jij, door het gebruik van onze producten, jouw natuurlijke schoonheid durft te laten stralen en je je op natuurlijke wijze schoon en fris voelt!
De natuurlijke schoonheid proberen we ook in de productie te stoppen. Zo hebben we elk product een eigen uiterlijk en identiteit gegeven met natuurlijke materialen, zodat elk product tot klein kunstwerkje wordt gemaakt door onze zeepzieders.
5. Minimalisme
Wij zijn van mening dat je niet voor ieder lichaamsdeel een verschillend product nodig hebt om het goed te kunnen reinigen en verzorgen. Tijdens het ontwikkelen van onze producten kwamen we er juist achter dat er veel rijke ingrediënten bestaan, die meerdere delen van het lichaam kunnen verzorgen en ondersteunen.
Wij brengen het aantal producten terug naar de basis van zeep, balsem en olie. Zo kun jij genieten van een lege, opgeruimde badkamer die bijdraagt aan je lichamelijke én geestelijke gezondheid.