“De kunst van het weglaten, is het omarmen van stilte en creëren van ruimte voor dat wat echt belangrijk is”.
“Deze tekst vind je op onze verpakking, en is ons uitgangspunt vanaf dag één. Maar wat betekent dit nou eigenlijk, wat heb je eraan, en hoe doe je het dan?
Het mag duidelijk zijn dat wij dit vertalen in een minimalistische verzorgingsroutine, maar het is nog zoveel meer. In dit blog ga ik het hebben over…”
De relatie tussen geluk en koopgedrag.
De geluksfactor van impulsaankopen
Geld maakt niet gelukkig, en spullen ook niet. Zo ben ik opgevoed. Maar klopt dat eigenlijk wel? Waarom koop ik dan soms zo veel en trakteer ik mezelf op spullen? Ik kan me toch echt wel even gelukkig voelen met een aankoop, is dat dan verkeerd?
Een heel groot deel van marketing is gebaseerd op impulsaankopen (“je bent het waard”, “gun het jezelf nou”, “je hebt dit écht nú nodig!”). Er is enorm veel geld te verdienen met een mechanisme wat we allemaal in ons dragen: de ‘zwakte’ van het moment door de verleiding van een kleine dosis geluk met een impulsaankoop. Maar waarom zijn we hier zo gevoelig voor, en is het zo effectief? Het antwoord ligt denk ik een stukje dieper en hiervoor moet ik even inzoomen op het begrip ‘geluk’…
Geluk als een boxspring.
Hoewel geluk misschien een cliché onderwerp is geworden zoekt nog steeds iedereen ernaar in zijn leven op welke manier dan ook. Ik zie dat mensen over het algemeen geluk als vluchtig ervaren, maar het uiteindelijke doel is ‘dat blijvende geluk’; een onderstroom die er altijd is. Om geluk beter te begrijpen kun je het indelen in drie lagen. Ik denk dan altijd aan een bed, een goed bed bestaat ook uit drie lagen: een basis (de boxspring), een matras en daarbovenop een toppermatras. Deze lagen staan voor hoe diep en blijvend je geluksgevoel is. De topper is dat extra luxe dunne matrasje boven op je bed, hij is inwisselbaar en staat voor het snel verkregen, kortstondige geluk. Denk hierbij aan een feestje, lekker uit eten of die impulsaankoop. Het matras er onder geeft de boel al wat meer ondergrond en volume. Deze tweede laag staat voor de invulling die je jouw geluk geeft. Vind je dat je zinvol werk doet, wat voor hobby’s heb je en hoe goed zorg je voor jezelf? Dit alles bouwt aan je zelfvertrouwen, je vervulling en maakt dat je geluk blijft hangen. Om je leven daadwerkelijk in blijvend geluk te laten verkeren, zo blijvend dat het opgewassen is tegen korte tegenslagen of verdriet, moet het in de basis kloppen. Het onderste deel, de boxspring, is het zwaarste en grootste deel van je bed. Aan deze stevige derde laag werken kan maar op één manier: je verkregen geluk aan anderen uitdragen. Meer geven dan nemen, werkelijk kunnen genieten van het gelukkig maken van anderen met jouw gevonden kracht. Pas dan kun je heerlijk slapen op een bed van geluk.
Gelukkig worden van geld en spullen
Nu is het werken aan deze lagen best lastig, met name als je de hele tijd in die bovenste laag wordt gehouden door alle afleidingen die er zijn. Ik zie dat tegenwoordig koopgedrag zich voor een heel groot deel in die bovenste laag bevindt; steeds weer een nieuwe topper voor je ‘geluksbed’, steeds weer die prikkel om even snel en makkelijk geluk te verkrijgen. Maar je snapt nu: dat is niet blijvend. Als je alleen je toppermatrasje op de grond legt kun je niet verwachten dat je echt langdurig lekker slaapt. Hierdoor moet je elke keer weer op zoek naar nieuw geluk en sta je steeds weer bloot aan de verleiding van een impulsaankoop.
Moet je dan eerst in een klooster om gelukkig te worden zonder al die afleiding voordat je weer de samenleving in kunt? Nee, ik heb geprobeerd het om te draaien. Juist door bewust om te gaan met mijn koopgedrag bevind ik me al in die tweede laag. Ik denk na over wat ik koop, over de kwaliteit en ook niet onbelangrijk; aan wie ik mijn geld (lees: waarde en energie) geef. Zo kwam ik erachter dat ik veel meer genoot van spullen als ik er echt even twee keer over nadacht of ik het wel echt nodig had. En als ik het dan nodig had of echt graag wilde ging ik het liefst voor iets van kwaliteit, gekocht van een specialist of waar mogelijk iemand die het zelf gemaakt had. Misschien kostte het meer, maar de kwaliteit van het product plus de persoonlijke aandacht en service van de verkoper maakte dat het waard. Daardoor merkte ik dat ik trotser en dus ook zuiniger op mijn spullen was en meteen meer genoot van het aankopen ervan; ik begreep de reden en waarde van mijn aankoop.
Zo ben ik op een diepere laag tevreden met mijn aankopen waardoor ik meer impulsaankopen kan weglaten. Op deze manier kan ik wel degelijk gelukkig worden van spullen!