Sociaal ondernemen
Wij werken al geruime tijd samen met de Buitenplaats van Siza. Een mooie, inspirerende plek waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkzaam zijn.
De cliënten van de Buitenplaats vervullen een ontzettend belangrijke taak binnen ons bedrijf. Voor ons zijn deze mensen van enorme waarde en voor 100% onmisbaar. Ze betekenen net zoveel voor ons als onze zeepzieders en onze stagiairs. Zij houden mede de productie draaiende.
Afstand tot de arbeidsmarkt
Eigenlijk vinden wij om deze reden de benaming “mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt” ook niet op zijn plaats. Wel hebben ze een andere manier van werken nodig, een andere plek waar ze hun werkzaamheden kunnen uitvoeren en waar ze goede begeleiding krijgen. Een plek waar ze zonder te veel werkdruk kunnen werken en waar ze zich nuttig en belangrijk voelen. Dat mogen ze zich ook met recht voelen, want ze vervullen essentiële taken binnen ons bedrijf.
Goede begeleiding
Omdat wij wel te maken hebben met werkdruk en klanten die van ons verwachten dat we onze voorraad op orde hebben is het cruciaal om samen te werken met goede begeleiders die zowel onze wensen als de gezondheid van de cliënten kunnen waarborgen, zodat beide partijen goed kunnen functioneren. Wij hebben het geluk met zulke goede “tussenpersonen”. Ze komen altijd met nieuwe, creatieve ideeën om de groeiende productie aan te kunnen en zorgen ervoor dat het team van de Buitenplaats uitbreidt op het moment dat er meer werk bij hen wordt neergelegd.
We geven elkaar bestaansrecht.
Als startend bedrijf duurt het maanden en soms jaren voordat je de eerste winst behaald en jezelf een schappelijk loon kunt uitbetalen, laat staan dat je mensen in dienst kunt nemen. We wilden graag groeien en konden daarom dus niet zonder extra hulp. Deze hulp vonden we in de cliënten van de buitenplaats. Zij doen dit werk met heel veel liefde en aandacht, zo veel dat we niemand kunnen bedenken die dat zou kunnen evenaren. Ze verdienen hun maandinkomen vanuit subsidies, wij betalen ze voor hun diensten per handeling. Het bedrag dat wij ze maandelijks betalen komt in een pot waarmee ze hun uitjes en andere leuke dingen kunnen financieren. Zo geven we elkaar letterlijk bestaansrecht, en dat is wat deze samenwerking zo mooi en bijzonder maakt.
Wat doen de mensen van Siza allemaal voor ons?
– Ze verpakken onze zepen
– Ze raspen onze restzeep en verwerken deze tot geurzakjes
– Ze stellen onze cadeaupakketten samen
– Ze maken onze Luxe Badmix
– Ze bundelen onze Palo Santo stokjes
Daarnaast zijn ze ontzettend flexibel en doen ze ook tijdelijke klussen voor ons, zoals het samenstellen van kerst- en bruiloftsgeschenken. Ook hebben we een koerier en een sjouwer in dienst die alle producten van en naar de Buitenplaats en ons atelier rijden. Ze hebben een aangepaste bus en vinden het heerlijk om als koeriers de weg op te gaan.
Een begeleider aan het woord.
We hebben gesproken met Carola Gotink. Zij werkt samen met twee anderen als begeleider op de Buitenplaats en is onze contactpersoon. Met haar bespreken we de opdrachten en zij en haar collega’s zorgen ervoor dat al het werk goed verloopt.
Welke bijzonder eigenschappen bezitten de cliënten van het zeepteam?
Het zijn hele harde werkers en ze zijn volhoudend. Ze zijn heel gezellig en altijd heel lief en behulpzaam naar elkaar en hebben geen oordeel over uiterlijk.
Wat vinden ze zo leuk aan het werk dat ze voor ons doen?
Dat er veel verschillende werkzaamheden zijn zoals zakjes wegen, stempelen, lijmen, inpakken enz. De variatie zorgt ervoor dat ze het leuk en uitdagend blijven vinden. Daarnaast ruiken de zeepjes heerlijk en is het een heel fijn product om in te pakken.
Werk is onmisbaar voor onze cliënten omdat het belangrijk voor ze is om een doel te hebben om naartoe te gaan, uit hun thuisritme te breken en om andere mensen te zien. Het leeft en is altijd gezellig hier. Er wordt veel gelachen, we vieren elkaars verjaardagen samen, maar delen ook verdrietige dingen met elkaar. Het is mooi om te zien dat de groep zo hecht is en iedereen elkaar vertrouwd.
Carola Gotink
Hoe zorgen jullie ervoor dat de cliënten geen werkdruk ervaren, maar wel de opdrachten af krijgen?
In goed overleg. Er wordt iedere week een planning gemaakt vanuit BOTMA & van BENNEKOM en dat werkt heel goed voor ons. Wanneer er een opdracht niet dreigt af te komen, schakelen we hulp in van een andere groep of werken we zelf mee.
De Cliënten aan het woord.
Hoe hebben jullie de afgelopen periode (corona) ervaren?
Saai. In het begin was het nog wel te doen maar na een tijdje verveelde ik me. Ook vinden we het heel moeilijk dat je afstand moet houden.
Hoe was het voor jullie om niet naar het werk te kunnen?
- Niet leuk. Je ziet je collega’s niet, dus die miste ik.
- Ik vond het niet erg, wel lekker.
Zijn jullie blij dat jullie langzaamaan weer aan het werk kunnen?
- Ja, heel blij, ik kreeg kippenvel toen ik hoorde dat ik weer mocht komen.
- Ja heel fijn, je bent weer uit de sleur.